ECO IS ECHOING - Parteneriat Comenius Multilateral - 2009-2011
”ECO IS ECHOING” - PARTENERIAT COMENIUS MULTILATERAL - ROMÂNIA - ESTONIA - TURCIA - SPANIA
ECOSISTEME DIN EUROPA - ECOSYSTEMS IN EUROPEScopul proiectului nostru este ca elevii să înveţe lucruri noi despre diferite ecosisteme din Europa, concentrându-se pe speciile ameninţate, pe parametrii care le modifică, pe tipurile de măsuri care se iau în zona pentru protejarea ecosistemelor și pe influența pe care acestea le exercită asupra oamenilor. Aceeaşi problemă va fi studiată în 4 contexte socio-culturale diferite şi în locaţii geografice diferite (malurile râului-România, ecosistemul marin-Spania, mlaştina-Estonia şi ecosistemul urban-Turcia. Cunoaşterea şi înţelegerea naturii pot întări dorinţa de a proteja resursele naturale, de a conserva diversitatea biologică şi de a contribui la dezvoltarea durabilă. Metodologia folosită: cercetarea individuală, observarea, analiza, emiterea de ipoteze, tragerea concluziilor, etc. Va fi dezvoltată capacitatea de învăţare autonomă a elevilor în clasă, ca aceştia să-şi poată organiza activitatea de cercetare atât în clasă, cât şi pe teren. Activităţile proiectului includ: confecţionarea emblemelor (arta plastică), crearea de bloguri (I.T.), producerea unui glosar de termeni (în limba engleză și în limba naţională), etc. Parteneriatul îi va ajuta pe elevi să-şi dezvolte multe competenţe cheie, cum ar fi: competenţa de comunicare într-o limba străină (elevii se vor afla în contact cu alţi copii de vârsta lor prin e-mail), competenţa socio-culturală (elevii vor afla despre alte culturi), competenţe de protecţie a mediului (elevii vor învăţa despre ecosisteme), competenţe tehnologice (elevii vor folosi noile tehnologii, ca de exemplu poşta electronică, prezentările PowerPoint, enciclopediile digitale, Internetul, etc.), competenţa de a învăţa să înveţe (metodele de cercetare ştiinţifică: observarea, analiza, etc.). Această cooperare va face ca elevii şcolii noastre să devină conştienţi de problemele de mediu ale Europei. Dându-şi seama că dezechilibrele înregistrate în ecosisteme nu reprezintă doar problema unei ţări, ci a întregii Europe, că este o problemă globală, toată comunitatea şcolară va avea de câştigat: elevii, cadrele didactice, părinţii elevilor. Vom avea de câştigat din schimbul de experienţă, din exemplele de bună practică privind lucrul pe teren, în ecosisteme diferite. Cooperarea europeană va duce la eliminarea stereotipurilor şi a diferenţelor de rasă şi gen. Mulţi dintre elevii noştri nu au fost niciodată într-o ţară străină. Elevii vor beneficia şi de pe urma „metodologiei de cercetare” folosite în unele dintre activităţile proiectului. Tema proiectului, Ecosisteme din Europa, poate fi pusă în legătură cu alte subiecte cum ar fi: surse de energie, conservarea energiei, atmosfera, efectul de seră, clima, poluarea, pădurile tropicale, etc. În consecinţă, proiectul nostru este integrat în curriculumul obiectelor de studiu, ca de exemplu: ştiinţe, fizică, geografie, chimie, biologie, limbi străine, informatică, deoarece copiii trebuie să-şi dezvolte competenţele în aceste domenii pentru a putea realiza activităţile din proiect. Tema proiectului reprezintă în acelaşi timp un obiectiv transcurricular (educaţia pentru protecţia mediului). 30/09/2009 Crearea website–ului care va cuprinde informaţii referitoare la proiect în următorii 2 ani. 30/11/2009 Prezentări PowerPoint/video despre ecosistem. 22/12/2009 Podoabe de Crăciun realizate din materiale reciclabile şi deşeuri. 30/03/2010 O „zi a curăţeniei” în ecosistem, pentru a conştientiza comunitatea. 30/05/2010 Tricouri inscripţionate cu „protejaţi ecosistemele”. 30/09/2010 Un glosar cu termeni specifici referitori la ecosisteme. 22/12/2010 Colecţie de poveşti de Crăciun care se desfăşoară în diferite tipuri de ecosisteme. 28/02/2011 Un catalog cu plantele şi animalele care se află în cele 4 ecosisteme europene. 30/04/2011 O „zi a curăţeniei” în ecosistem, pentru a conştientiza comunitatea. Septembrie 2009Lansarea site-ului proiectului - http://www.comenius.ceibarteaga.com/
Noiembrie 2009
Mai 2010Iunie 2010Raportul trimis ANPCDEFP după primul an de proiect.
Octombrie 2010Noiembrie 2010Elevii implicaţi în proiect au cules informaţii despre istoricul ecosistemului studiat (râul Bistriţa) şi au realizat o prezentare PowerPoint cu datele obţinute. Râul Bistriţa are o lungime de 65,4 km şi izvorăşte din Munţii Călimani, munţi de origine vulcanică. Se varsă în râul Şieu lângă localitatea Arcalia, unde se află o rezervaţie dendrologică. În trecut, Bistriţa era străbătută de mai multe pârâiaşe, străjuite de sălcii şi răchite, care îndeplineau şi funcţiiile de igienă şi sanitară. Nu exista un sistem de canalizare, dar acestea asigurau şi apa necesară pentru morile existente în acele timpuri. Unele dintre pârâuri drenau apa de ploaie din partea sudică: Valea Rusului, Valea Castanilor, altele izvorau din râul Bistriţa. Pârâul Morii avea cel mai mare debit şi curgea de la Cascadă, unde se despărţea de râul Bistriţa, şi străbătea oraşul de la Est la Vest de-a lungul străzilor Ispirescu, Piaţa Morii, pe lângă Hotelul Bistriţa şi Stadion. Ştrandurile Bonnet au fost construite la începutul secolului al XX-lea. Exista o porţiune podită pe un mal, unde oamenii puteau sta întinşi la soare în zilele de vară. Un podeţ de lemn, acoperit cu trandafiri sălbatici, asigura accesul de pe un mal pe celălalt al râului. Eşafodajul morii servea drept trambulină pentru cei care făceau scufundări. După cel de-al Doilea Război Mondial, oamenii se relaxau la umbra copacilor de pe malul Bistriţei. Cascada, aflată la 3 km în amonte de oraş, era locul preferat pentru doritorii de plajă şi odihnă. Cascada reprezenta de fapt un complex de diguri, canale şi bazine. Apa puţin adâncă de pe canalul care ducea spre turbine era foarte apreciată de cei dornici de a se scălda în zilele toride de vară. Barajul de la Colibiţa, construit între anii 1977 şi 1991, are o înălţime de 92 m şi o lăţime de 250 m, cu o capacitate de 93 km3 şi se află la altitudinea de 900 m. Decembrie 2010Expoziţia produselor proiectului. În luna decembrie, elevii şcolii au reuşit să reunească mare parte din munca lor depusă în cadrul proiectului nostru şi au realizat o mini-expoziţie în care au înfăţişat analitic ceea ce au înfăptuit până acum. Au prezentat obiectivele şi principalele activităţi ale proiectului şi şi-au prezentat partenerii: Spania, Estonia, Turcia, cu specificul fiecăreia dintre aceste ţări. În cadrul orelor de limbă engleză, elevii au fost stimulaţi să realizeze creativ povestiri despre ecosistemul malului râului Bistriţa sau naraţiuni care să se desfăşoare în ecosistemul îngrijit de ei. Fantezia elevilor şi cunoştinţele de limbă engleză de care au dat dovadă arată plăcerea şi motivaţia pe care aceştia o au în învăţarea şi utilizarea acestei limbi moderne.
Martie 2011Înregistrarea în format MP3 a catalogului de plante şi animale din ecosistem.
Cu mari emoţii şi tracul specific, elevii au realizat înregistrarea prezentării catalogului de plante şi animale din ecosistem. Trecând peste micile inadvertenţe, aceştia s-au străduit să fie cât mai clari şi adecvaţi în exprimare, să demonstreze cunoştinţele solide de limbă engleză pe care le au. Aprilie 2011
Iunie 2011Redactarea şi trimiterea Raportului Final către ANPCDEFP. |