Vizita în România

Vizita în România

 

 

În săptămâna 30 octombrie-7 noiembrie 2009, Şcoala Generală Nr. 4 Bistriţa, cu aportul nepreţuit al părinţilor elevilor, a fost gazda primitoare a primei reuniuni de proiect din cadrul parteneriatului Comenius multilateral pe care şcoala noastră îl desfăşoară alături de Spania, Estonia şi Turcia.

Scopul proiectului nostru este ca elevii să înveţe lucruri noi despre diferite ecosisteme din Europa, concentrându-se pe speciile ameninţate, pe parametrii care le modifică, pe tipurile de măsuri care se iau în zonă pentru protejarea ecosistemelor şi pe influenţa pe care acestea o exercită asupra oamenilor. Aceeaşi problemă va fi studiată in 4 contexte socio-culturale diferite şi în locaţii geografice diferite: malurile râului Bistriţa/ România, ecosistemul marin/ Spania, mlaştina/ Estonia şi ecosistemul urban/ Turcia.

Acest parteneriat îi ajută pe elevi să-şi dezvolte multe competenţe cheie, cum ar fi: competenţa de comunicare într-o limbă străină (elevii s-au aflat în contact nemijlocit cu 6 copii de vârsta lor, din alte ţări europene, timp de o săptămână şi vor continua schimbul de informaţii şi în viitor), competenţa socio-culturală (elevii află despre alte culturi), competenţe de protecţie a mediului (elevii învaţă despre ecosisteme), competenţe tehnologice (elevii folosesc noile tehnologii, ca de exemplu poşta electronică, prezentările PowerPoint, enciclopediile digitale, internetul, etc.), competenţa de a învăţa să înveţe (metodele de cercetare ştiinţifică: observarea, analiza, etc.).

Oaspeţii, câte doi profesori şi doi elevi din fiecare ţară participantă, s-au bucurat de o primire caldă şi de un program diversificat, care a inclus şi excursii de documentare la barajul de la Colibiţa şi la Parcul Dendrologic de la Arcalia, dar şi vizitarea altor instituţii de învăţământ din oraş: Şcoala Generală „Dimitrie Cojocaru” Slătiniţa, structură a şcolii noastre, Liceul cu Program Sportiv, Grădiniţa Nr. 4, Palatul Copiilor, unităţi care, alături de Inspectoratul Şcolar Judeţean, prin intermediul d-nei inspector Susana Gălăţan, responsabilă cu gestionarea programelor europene şi comunitare şi Organizaţia Cercetaşii Bistriţeni, reprezentată prin prof. Sidor Costinaşi, ne-au acordat un sprijin nemijlocit în derularea tuturor activităţilor cuprinse în program.

Dintre acţiunile organizate de şcoală de un mare interes s-au bucurat prezentările ţărilor partenere, realizate de elevi, programul de cântece, poezii şi teatru în limbi străine, seara românească, sărbătoarea de Halloween, vizitarea obiectivelor turistice din oraş, schimbul de idei şi bune practici desfăşurat în cadrul orelor de curs, cu participarea elevilor şi profesorilor străini.

Primirea de care am beneficiat la Primăria Bistriţa, organizată cu stil şi ospitalitatea caracteristică, ne îndreptăţesc să sperăm în sprijinul acestei instituţii şi în cadrul altor activităţi ale şcolii noastre.

Discuţiile informale au dus la atingerea dimensiunii europene iar lucrurile pe care le-am aflat despre sistemele de învăţământ din aceste ţări ne-au oferit posibilitatea de a face comparaţii între acestea, de a afla mai clar şi direct unde ne regăsim.

 MOBILITY ROMANIA NOVEMBER 2009 - Programul activităţilor

Sunday, November 1st

Welcoming guests at the Cluj-Napoca airport.

1 a.m. Take guests to the hotel/local families in Bistriţa.

Monday, November 2nd

10 a.m. Welcoming guests in school.

10,50 a.m. Meeting the teachers in school, visiting the school, the exhibition.

1 p.m. Lunch in school.

4,30 p.m. Sightseeing, visit to the Synagogue.

7 p.m. Dinner at the restaurant.

Tuesday, November 3rd

9 a.m: Meeting in school.

10 a.m. Visit to The Sports High School, Kindergarten Nr. 4, “Dimitrie Cojocaru” School, Slătiniţa, part of our school.

1 p.m. Lunch in Slătiniţa.

4 p.m. Visit to the ecosystem, project meeting in school. [1]

7 p.m. Dinner at the restaurant.

Wednesday, November 4th

9 a.m. Meeting in school.

9,30 a.m. Trip to Tihuţa (Dracula’s Castle), Colibiţa dam up on Bistriţa River, barbecue (weather permitting) or lunch at Piatra Fântânele.

5 p.m: project meeting in school. [2]

8 p.m. Dinner at the restaurant.

Thursday, November 5th

9 a.m. Meeting in school.

9,30 a.m. project meeting in school. [3]

1 p.m. Lunch in school.

4 p.m. Songs, poems and theatre in foreign languages.

7 p.m. Dinner with typical Romanian food.

Friday, November 6th

9 a.m. Meeting in school.

9,15 a.m. A trip to Arcalia (a tree reserve close to the junction of Bistriţa River’s affluent).

11 a.m. A surprise for our guests.

1 p.m. Meeting at the Town Hall.

2 p.m. Lunch in school.

3 p.m. Visit to Palatul Copiilor, Bistriţa.

7 p.m. Dinner at the restaurant.

Saturday, November 7th

9 a.m. Meeting in school.

9,30 a.m. Trip to Bârsana Monastery, Salva, Sângeorz - Băi (on Someş River, whose affluent is Bistriţa River).

1 p.m. Lunch in a pizzeria in Sângeorz-Băi.

8 p.m. Dinner at the restaurant.

Sunday, November 8th

Seeing guests to the airport.

 

 Project meeting [1]:

  • Presentation of the Romanian partners
  • Team selection criteria
  • Starting the project
  • Open talks

Project meeting [2]:

  • The education system in each country
  • What we have done so far
  • Questionnaire on how to deal with the ecosystem chosen – solutions
  • Open talks

Project meeting [3]:

  • How to use the website of the project
  • Distribution of tasks and activities
  • Open talks

 

FEEDBACK DUPĂ VIZITA ÎN ROMÂNIA

Elevii noştri care, prin amabilitatea părinţilor lor, i-au cazat pe copiii străini, au răspuns despre această experienţă în cadrul unui chestionar la care au fost supuse toate persoanele implicate în proiect: părinţii, cadrele didactice din şcoală, oaspeţii străini.

În general, percepţia proiectului a fost pozitivă. Bineînţeles că există şi sugestii de îmbunătăţire, şi regrete că lucrurile ar fi putut fi realizate mai bine sau altfel…

Dintre impresiile elevilor noştri spicuim:

  • „Acest proiect este ceva nou, foarte interesant. Astfel, ai ocazia să cunoşti copii din alte ţări, să vezi cum trăiesc, să înveţi lucruri noi. Săptămâna în care copiii străini au fost aici a fost una foarte frumoasă, cu multiple activităţi. Faptul că am cazat o fată din Spania a fost ceva nou pentru mine. Am comunicat în limba engleză şi am participat la o mulţime de lucruri împreună. Totul a fost OK.” (POP DANIEL, clasa a VII-a D)
  • „Mi-ar fi plăcut să discutăm mai mult despre obiceiurile din fiecare ţară implicată în proiect.” (POP MARIA, clasa a VII-a B)
  • „A fost o săptămână extraordinară. Mi-ar fi plăcut să stăm mai mult cu toţi oaspeţii străini” (SÂRBU ANDRA, clasa a VI-a A)
  • „Cel mai mult mi-a plăcut plimbarea cu barca pe lac”. (FĂGĂRĂŞAN RADU, clasa a VII-a A)
  • „Petrecerea de Halloween şi excursiile”. (PLATON DANIEL, clasa a VII-a C)
  • „Comunicarea s-a realizat bine, acasă şi la şcoală” (FÜSTOS SILVIU, clasa a VIII-a B)

Părinţii elevilor au apreciat beneficiile pe care le aduce copiilor participarea şcolii într-un astfel de parteneriat multilateral, interacţiunea nemijlocită dintre tineri aparţinând unor culturi diferite.

Copiii străini şi-au exprimat mulţumirile pentru felul în care au fost primiţi în familii, unde s-au simţit „ca acasă”, şi în şcoală, le-au plăcut activităţile desfăşurate, excursiile, prieteniile legate aici, dar rămân cu regretul că vizita lor a fost prea scurtă, dar şi cu speranţa revederii pe parcursul desfăşurării proiectului.

Iată şi părerile câtorva dintre părinţii copiilor străini:

  • „Este foarte important pentru copii să ia contact cu alte culturi, cu copii din alte ţări. Ne bucură faptul că în România toţi, în special familia la care a fost cazată fiica noastră, au tratat-o ca şi cum ar fi fost propriul lor copil. Le mulţumim tuturor pentru aceasta.”
  • „În urma vizitei efectuate în România, fiica mea este mai sociabilă, mai încrezătoare.”
  • „A învăţat multe lucruri despre România, a reuşit să se integreze în grup, suntem fericiţi de experienţa fiului nostru în România şi recunoscători familiei care l-a ajutat să se acomodeze în România.”

Profesorii străini, pe lângă aprecierile privind buna organizare a vizitei, a activităţilor formale-întâlniri de proiect-, non-formale şi informale desfăşurate, şi-au exprimat încântarea faţă de primirea care le-a fost rezervată şi mulţumirile adresate tuturor colegilor români, elevilor care s-au implicat în desfăşurarea proiectului, familiilor elevilor, autorităţilor care ne-au sprijinit. Aceştia au plecat cu o impresie favorabilă faţă de modul de abordare a proiectului de către şcoală şi faţă de implicarea plenară a tuturor oamenilor şcolii în proiect, faţă de deschiderea acestora spre cooperarea europeană.

Prieteniile legate în scurta perioadă a vizitei vor dăinui, cu siguranţă, toată viaţa.