Proiecte educaţionale - an şcolar 2010-2011

TABĂRA DE LIMBA FRANCEZĂ - Iunie-Iulie 2011

 

Sub sloganul «Par amour du français» - «din dragoste pentru limba franceză», Şcoala Generală Nr. 4 Bistriţa a găzduit, în perioada 27 iunie-8 iulie 2011, Tabăra de Limba Franceză (Camp Francophone). Activităţile, care au avut ca obiectiv promovarea limbii franceze şi a valorilor francofone, au fost organizate de ARFA – Asociaţia Româno-Franceză de Prietenie Bistriţa şi Asociaţia Franche - Sylvanie Besançon, Franţa, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Judeţului Bistriţa Năsăud.

40 de elevi de la şcolile din Bistriţa au avut astfel ocazia să practice limba franceză cu vorbitori nativi şi să-şi dezvolte abilităţile de comunicare şi socializare în cadrul unor activităţi de educaţie nonformală. Atelierele de lucru, din care amintim desen, pictură şi confecţionare de măşti, întreceri sportive, raliu de descoperire a oraşului, teatru, muzică şi instrumente muzicale, au fost animate de doi benevoli francezi de la Asociaţia Franche-Sylvanie din Besançon, Franţa şi pictorul francez Michel Vinay, stabilit de zece ani în România.

La finalul activităţii, elevii şi animatorii i-au invitat pe părinţi şi profesori să admire fresca pe care au realizat-o pe un perete interior al şcolii şi au prezentat un spectacol cu dans şi scenete în limba franceză. Elevii, cadrele didactice şi animatorii au primit atestate de participare.

Acţiunea s-a bucurat de vizita d-lui François Richerme, ataşat de cooperare culturală la Centrul Cultural Francez din Cluj şi de o largă mediatizare în presa locală şi naţională.

TABĂRA AMERICANĂ – EDIŢIA a IV-a - Iunie 2011

 

În timpul vacanţei de vară s-a desfăşurat, la Şcoala Generală Nr. 4 Bistriţa, cea de-a patra ediţie a Taberei Americane ”School of Heroes”, în organizarea exemplară a ”There Is Hope” Foundation, Columbus, USA.

Peste 500 de elevi de gimnaziu şi primar din oraş au participat la activităţile multiple organizate, conform vârstei participanţilor. Aceştia au beneficiat de exersarea comunicării în limba engleză, de interrelaţionarea cu vorbitori nativi, de schimbul de impresii şi opinii pe diferite teme culturale, educative, de buna desfăşurare a activităţilor organizate, ocupându-se şi cadrele didactice din Şcoala Generală Nr. 4 Bistriţa.

Schimbul de experienţă dintre cadrele didactice americane şi române s-a axat pe discutarea sistemelor de învăţământ din cele două ţări şi pe problemele comune cărora trebuie să le facem faţă.

Oportunitatea oferită elevilor de a-şi petrece timpul liber într-un mod organizat, benefic pentru formarea lor viitoare, se constituie într-o iniţiativă minunată atât pentru întreaga comunitate locală cât şi pentru părinţii elevilor care sunt mulţumiţi că aceştia îşi petrec într-un mod plăcut şi eficient o săptămână de vacanţă.

ZILELE ŞCOLII - Iunie 2011

 

În perioada 1-3 iunie şcoala noastră a organizat a VIII-a ediţie a Zilelor Şcolii. Pe parcursul a trei zile am încercat să le propunem elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice activităţi diverse, care să completeze activitatea didactică şi să dezvolte spiritul de echipă, competiţia şi fair-play-ul.

În prima zi, care a coincis cu 1 Iunie, au fost organizate întreceri sportive, un concurs de dans, Miss şi Mister, un concurs de desene pe asfalt. De asemenea, o delegaţie a elevilor a fost primită la Primăria Bistriţa, unde copiii au avut ocazia să discute cu d-l primar al oraşului, Ovidiu Creţu, despre problemele cu care se confruntă tânăra generaţie.

În prima parte a celei de a doua zile, părinţii au fost invitaţi să asiste la lecţii demonstrative, dar şi la un spectacol pregătit de elevii claselor I-VIII. Au fost prezentate numere de dans, teatru, parada modei din materiale reciclabile, cântece şi pantomimă. Elevii din clasele a IV-a şi a V-a au participat la o depunere de coroane la Muzeul Judeţean în memoria eroilor naţionali.

În ultima zi, cunoştinţele de cultură generală ale elevilor au fost evaluate printr-un concurs interactiv, care a reunit în echipe mixte clasele I-IV, respectiv V-VIII. Totodată, a fost desemnată şi cea mai frumoasă clasă.

Vă mulţumim tuturor celor care aţi fost alături de noi şi aşteptăm sugestii pentru ediţia următoare!

CAMPANIA GLOBALĂ PENTRU EDUCAŢIE - Mai 2011

 

Campania Globală pentru Educaţie este un eveniment desfăşurat anual, la nivel mondial, de o coaliţie de asociaţii de caritate, sindicate şi grupuri de cetăţeni din întreaga lume şi care, începând cu anul 2001, este coordonat în România de organizaţia Salvaţi Copiii, împreună cu partenerii săi – Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, Centrul Romilor pentru Intervenţie Socială şi Studii „Romani Criss”, Centrul Educaţia 2000+, Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională „Step by Step”, Asociaţia Ovidiu Rom, World Vision România, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar şi Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ. Campania Globală pentru Educaţie doreşte să reprezinte un factor de presiune la nivelul liderilor de opinie şi autorităţilor, arătând că este timpul demarării de acţiuni pentru a nu se permite încă unei generaţii de copii şi adulţi să nu beneficieze de educaţie.

În acest an, la nivel internaţional, Campania îşi propune să atragă atenţia opiniei publice asupra importanţei accesului la educaţie al femeilor şi fetelor, lansând un apel către toate statele să aloce resursele necesare, să ia măsurile oportune şi să dea dovadă de sprijin activ astfel încât femeile şi fetele să aibă şanse egale în domeniul educaţiei.

Conceptul central al ediţiei din acest an a Campaniei Globale pentru Educaţie este acela de povestire, accentul punându-se pe experienţele personale ale unor femei pentru care accesul la educaţie sau, dimpotrivă, obstacolele întâlnite în acest domeniu, au reprezentat factori determinanţi în evoluţia personală şi profesională ulterioară.

La nivel naţional, Organizaţia Salvaţi Copiii intenţionează ca, în cadrul campaniei din acest an, să pună accentul pe consecinţele neparticipării la educaţie a femeilor şi fetelor, abordând legătura dintre această neparticipare şi fenomene cum ar fi traficul de persoane, egalitatea de şanse pe piaţa muncii, mortalitatea şi morbiditatea infantilă, abandonul copiilor în maternităţi şi spitale etc.  

În acest an, în România, Campania Globală pentru Educaţie, îşi propune să promoveze luarea următoarelor măsuri:

- Reglementării unui mecanism de colaborare inter-instituţională care, la nivel local, să asigure înscrierea la şcoală şi participarea la educaţia obligatorie a tuturor copiilor de vârstă şcolară.

- Dezvoltarea, reglementarea şi promovarea programelor tip „A doua şansă”, astfel încât persoanele (mai ales fetele şi femeile) care nu au frecventat şcoala sau şi-au abandonat timpuriu educaţia să fie informate cu privire la aceste alternative , să aibă acces la ele şi să fie încurajate să-şi completeze educaţia obligatorie.

- Dezvoltarea şi sprijinirea serviciilor de asistenţă educaţională şi consiliere, în special la nivelul comunităţilor şi grupurilor vulnerabile.

Sloganul campaniei: “Este un drept! Fă-l să fie drept! Educaţie pentru fete şi femei!”

Săptămâna Globală de Acţiune: 2-8 mai 2011

Lecţia „Marea Povestire”: 5 mai 2011

BOBOCII ÎN DIALOG CU VIITORII ABSOLVENŢI - Martie 2011

 

Joi, 10 martie 2011, în sala festivă a Şcolii Generale Nr. 4, Bistriţa a avut loc o deosebit de utilă întâlnire între elevii claselor a VIII-a ai şcolii noastre şi colegii lor cu un an mai mari, deja ,,boboci” cu experienţă ai liceelor din oraş.

La iniţiativa d-nei profesoare Patraşciuc Maria, un grup de elevi ai fostei clasa a VIII-a A din şcoala noastră, cărora d-na profesoară le-a îndrumat paşii pe parcursul ciclului gimnazial, au răspuns întrebărilor actualilor elevi în clasele a VIII-a ai şcolii. Scopul acestei întâlniri a fost acela de a lămuri problemele cu care se confruntă elevii din clasa a VIII-a, aflaţi în pragul admiterii în învăţământul liceal. Care a fost cel mai dificil moment premergător dobâdirii statutului de licean? Cum te poţi adapta mai uşor noului colectiv şi cerinţelor din liceu? Care a fost, până acum, cel mai frumos moment din viaţa de licean? Ce este cel mai greu ca licean? Regretă opţiunea pe care au făcut-o sau nu? - iată câteva din întrebările puse de elevii noştri colegilor lor mai mari, întrebări la care aceştia au răspuns cu obiectivitate şi umor, explicând totodată diverse aspecte ale activităţii lor în Colegiul Naţional “Liviu Rebreanu” Bistriţa, Colegiul Tehnic INFOEL Bistriţa, Grupul Şcolar Forestier Bistriţa, Liceul cu Program Sportiv Bistriţa şi alte unităţi de învăţământ liceal din oraş.

Întâlnirea a avut un caracter informal, fiind moderată de către d-na profesoară Pop Doina, alături de d-nele profesoare Udriş Gianina, Spinei Mihaela şi de d-l profesor Seplecan Liviu, diriginţii actualelor clase a VIII-a. Această întâlnire se înscrie în seria acţiunilor de orientare şcolară şi profesională organizate în Şcoala Generală Nr. 4, Bistriţa, pentru a-i ajuta pe elevii claselor a VIII-a să facă alegeri bine fundamentate, să se pregătească eficient şi să treacă, cu succes, pragul liceelor în această vară.

100 ZILE STEP BY STEP - Februarie 2011

 

În dimineaţa zilei de 28 februarie 2011 a fost mare agitaţie printre bobocii clasei I Step by Step de la Şcoala Generală Nr. 4 Bistriţa. Era şi normal, deoarece micuţii, alături de învăţătoarele lor - Barteş Bombonica şi Zaharie Victoria - dar şi de părinţi, sărbătoreau împlinirea a 100 de zile de şcoală.

Această acţiune, pregătită din timp, este cea mai mare sărbătoare a elevilor de clasa I din această alternativă educaţională. Totul a fost realizat şi cu ajutorul părinţilor, care au fost implicaţi în colecţionarea unor obiecte fiecare cu frumuseţea şi originalitatea lor.

Scopul acestui proiect, în clasele Step by Step, este ca elevii să se bucure, să sărbătorească împreună împlinirea primelor 100 de zile din viaţa de elev, cele mai grele dar şi cele mai frumoase. Elevii şi cadrele didactice au dorit să promoveze activităţile care se derulează în această zi de mare sărbătoare.

Principala deosebire dintre învăţământul tradiţional şi cel în sistem alternativ Step by Step constă în faptul că cei 25 elevi ai clasei I sunt împărţiţi pe centre axate pe diverse activităţi, existând, în plus, un mesaj şi un program al zilei. Dar iată cum a arătat şi programul acestei zile de sărbătoare: primirea invitaţilor, cuvântul de deschidere al învăţătoarelor, afişarea agendei şi a mesajului zilei, noutăţile. A urmat o activitate demonstrativă ,,Întâlnirea de dimineaţă”, la care au asistat părinţii elevilor, urmată de expunerea şi premierea celor 100 de colecţii, dar şi prezentarea „Cărţii celor 100 de zile”, realizată de copii. În continuare s-au desfăşurat mai multe concursuri, „presărate ” printre ele cu premii dulci, precum şi cu multă muzică, dans şi, mai ales, jocuri, ocupaţia preferată a oricărui copil.

Pentru această zi deosebită clasa a fost împodobită adecvat, astfel încât, majoritatea materialelor să fie în număr de 100 (inimioare, tablouri cu 100 elemente, steguleţe, lalele, ghiocei, figuri geometrice, numere, litere, mărţişoare, farfurii decorate ...), dar cele mai importante şi mai ingenioase s-au dovedit a fi colecţiile personale, pe care un juriu (elevi din clasa a IV-a Step by Step şi a IV-a C din aceeaşi şcoală) le-a evaluat şi premiat.

Astfel au fost admirate şi evidenţiate foarte multe colecţii: pixuri, şiraguri de mărgele, cărţi de joc, frunze presate, fluturaşi decupaţi, lumânări, ace cu gămălie colorate, nasturi, abţibilduri, colecţie de şerveţele, pietre (semipreţioase), etichete, tablou din capace de sticle, CD-uri, paie, elastice de păr, beţişoare.

Ziua specială de luni a avut o încărcătură emoţională aparte datorită faptului că în sala de clasă se aflau de această dată şi cei dragi, mama, tata sau bunica. Fiecare părinte a scris o dedicaţie pentru copilul său pe un balon decupat. Sub acestea şi copiii urmau să confecţioneze alte baloane ca o activitate în clasă, rezultând de aici un tablou , numit ,,Step by Step - gânduri la ceas aniversar”.

Au urmat apoi o serie de întrebări de cultură generală la care elevii au fost foarte receptivi şi foarte interesaţi de a da răspunsuri corecte.

Surpriza sărbătorii a fost tortul celor 100 de zile, din care a mâncat fiecare, şampania, artificiile. Cel mai aşteptat moment a fost muzica şi dansul.

Mulţumim părinţilor şi copiilor pentru implicarea deosebită în organizarea acestei adevărate sărbători. „Step by Step” este un altfel de mod de abordare a învăţării. Fiecare elev este tratat individual, dar, în acelaşi timp, se pune accent pe cooperare, pe munca în echipă şi pe formarea copiilor în acest sens precum şi pe dezvoltarea abilităţilor şi deprinderea bunelor maniere în colectivitate încă de la o vârstă mică.

ZIUA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI LA ŞCOALA GENERALĂ NR. 4 BISTRIŢA - Decembrie 2010

 

1 Decembrie, sărbătoarea naţională a Romaniei, prilejuieşte, ca în fiecare an, ample manifestări în şcoala noastră. Elevii, cu sprijinul dascălilor , rememorează importantele evenimente istorice care au dus la formarea statului naţional unitar român.

Corul şcolii, pregătit de prof. Guşat Ioan, a prezentat un sensibil program de cântece patriotice, iar prof. Ţară Dan Călin a evocat, printr-o prezentare PowerPoint, principalele momente ale Marii Uniri.

“Lecţia” interactivă, atmosfera de sărbătoare, conştientizarea semnificaţiei acestei zile deosebite şi seriozitatea cu care elevii au participat la această manifestare se înscriu pe linia educaţiei civice şi pentru cetăţenie democratică, pe care şcoala noastră le valorizează în mod deosebit.

MÂNCAREA SĂNĂTOASĂ - Octombrie 2010

 

Acţiunea a fost organizată cu sprijinul Direcţiei de Sănătate din cadrul Primăriei Bistriţa. Doamnele Mirela Parker şi Teodora Lazăr au prezentat elevilor, într-un mod interactiv, accesibil şi profesionist, principalele reguli ale unei alimentaţii sănătoase şi cum să aleagă aceste produse din multitudinea de oferte existente pe piaţă.

Au împărţit fluturaşi şi daruri elevilor care au dat dovadă de cea mai mare implicare în această activitate.

Le mulţumim şi le aşteptăm din nou în mijlocul nostru.

POLIŢIA RUTIERĂ ŞI MICII PARTICIPANŢI LA TRAFIC - Octombrie 2010

 

Şcoala Generală Nr. 4 Bistriţa a organizat, cu sprijinul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, direcţia Poliţie Rutieră, o întâlnire a poliţiştilor cu micii pietoni, viitori membri ai patrulei şcolare de circulaţie.

Întâlnirea se înscrie totodată pe linia activităţilor de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală, parteneriatul încheiat referindu-se şi la sprijinul pe care poliţia îl poate acorda şcolii noastre în acest sens.

Prin implicarea d-nei Petroşanu Mariana, preşedintele Consiliului Reprezentativ al Părinţilor din şcoală, copiii au beneficiat de prezenţa d-lui inspector Murariu Viorel şi a d-lui agent Canceu Marcel, care au prezentat regulile de circulaţie pentru pietoni, biciclişti, mopedişti, au înmânat pliante cu recomandări pe teme de circulaţie elevilor şi au ilustrat consecinţele dramatice ale accidentelor de circulaţie.

Copiii au avut şi ocazia specială de a veni în contact nemijlocit cu tehnica folosită de echipajele Poliţiei Rutiere, au descoperit dotările aflate la bordul autospecialei folosite de Poliţia Rutieră: radar, microfon, sirenă de alarmare, aparatură de înregistrare.

Mulţumim Poliţiei Rutiere pentru această activitate deosebită. Micii şcolari îi aşteaptă din nou în mijlocul lor pentru reînfiinţarea patrulelor şcolare de circulaţie, cu atât mai mult cu cât şcoala noastră se află într-o zonă cu străzi înguste şi trafic intens.

100 ZILE STEP BY STEP